Andrzej Knap

Andrzej Knap

Należy do grona najwybitniejszych współczesnych polskich dyrygentów operowych.

Jest absolwentem Wyższej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalnym (klasa waltorni – 1975) i na Wydziale Teorii, Kompozycji i Dyrygentury w klasie wybitnego dyrygenta – prof. Bohdana Wodiczki (1978).

Swoje umiejętności doskonalił w Weimarze na Mistrzowskim Kursie Dla Młodych Dyrygentów w klasie prof. Kurta Masura. Jako dyrygent debiutował w 1978 r. w Teatrze Wielkim w Łodzi prowadząc Traviatę Verdiego; kolejne przedstawienia pod jego batutą to m.in. Cyganeria Pucciniego, Don Carlos i Otello Verdiego, Wolny strzelec Webera, Straszny dwór i Halka Moniuszki.

W latach 1979-1981 był dyrygentem w Operetce Warszawskiej. W 1982 roku podpisał kontrakt dyrektora artystycznego Orkiestry Symfonicznej w Bogocie (Kolumbia). Po powrocie do kraju pełnił funkcję dyrektora artystycznego Opery w Bydgoszczy, gdzie przygotował i prowadził premiery: Halki Moniuszki, Balu maskowego Verdiego, Kopciuszka Rossiniego. W 1985 roku wyjechał na kontrakt do Turcji, gdzie był I dyrygentem Opery w Izmirze i zrealizował premierowe przedstawienia: Madame Butterfly Pucciniego, Napój miłosny Donizettiego oraz Coppelia (balet) Delibesa.
W sezonie artystycznym 1987-1988 był kierownikiem artystycznym Opery i Operetki w Szczecinie, a w latach 1989-1993 – Operetki Warszawskiej, gdzie przygotował i dyrygował premierami: Wesołej wdówki Lehára, Życiem paryskim Offenbacha, Nocą w Wenecji Straussa i Błękitną maską Raymonda. Dwa ostatnie tytuły wielokrotnie prezentował w teatrach Niemiec i Holandii.

W 1995 objął stanowisko dyrektora artystycznego Opery Bałtyckiej, gdzie zrealizował wiele znaczących premier: m.in. opery – Tosca Pucciniego, Fidelio Beethovena, Cyrulik sewilski Rossiniego, Straszny dwór Moniuszkia także operetki: Zemsta nietoperza Straussa i Wesoła wdówka Lehàra. Gościnnie dyrygował też w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Śląskiej w Bytomiu, z której zespołem w ostatnich latach wyjeżdżał na tournée z operami Verdiego: Nabucco (Niemcy) i Rigoletto (Francja).

Od roku 1999 był dyrektorem artystycznym Teatru Muzycznego w Łodzi. Tu zrealizował premiery: Orfeusz w piekle Offenbacha, Księżniczka czardasza Kálmána, Wesoła wdówka Lehára, Zorba Kandera, Can-Can Portera, a także gale operowe i operetkowe, które pod jego kierownictwem zespół łódzkiego Teatru Muzycznego wielokrotnie prezentował podczas tournée po Niemczech i Belgii, w tak prestiżowych miejscach, jak: Filharmonia w Berlinie, Deutsche Oper i Konzerthaus w Berlinie, Filharmonia w Monachium, Herkulessaal w Monachium, Teatr w Wolfsburgu, Cirque Royal w Brukseli i wiele innych. Wielokrotnie brał także udział w polskich festiwalach (Krynica, Sanok, Wrocław) i w Niemczech (Klingenberg i Balve-Hoehle). W 2004 roku dyrygował w Królewskim Teatrze de la Monnaie w Brukseli podczas galowego koncertu pod auspicjami Ministra Spraw Zagranicznych, w którym wzięli udział Małgorzata Walewska, Dariusz Stachura i orkiestra Teatru Muzycznego w Łodzi, a w 2006 na specjalne zamówienie niemieckiej agencji artystycznej zrealizował Czarodziejski flet Mozarta prezentowany m.in. w Monachium, Passau, Darmstadt, Stuttgarcie i Ludwigsburgu (łącznie 30 spektakli).

Współpracuje z większością filharmonii w Polsce. Pod jego batutą występowały takie gwiazdy, jak: Stefania Toczyska, Wiesław Ochman, Ryszard Karczykowski, Urszula Kryger, Marcin Bronikowski, Małgorzata Walewska, Paulos Raptis, Aleksandra Kurzak, Krystian Zimerman, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Lidia Grychtołówna, Rinko Kobayashi, Konstanty Andrzej Kulka, Wadim Brodski, Bartłomiej Nizioł, Waldemar Malicki, Bogna Sokorska, Wanda Polańska, Grażyna Brodzińska i wiele innych. Jako kierownik Teatru Muzycznego w Lublinie przygotował m.in. Mały czarodziejski flet wg Mozarta, Karnawał zwierząt Saint-Saënsa oraz musical Yestona Phantom, a w 2011 roku w Operze Nova w Bydgoszczy – premierę Cyganerii Pucciniego inaugurującą XVIII Bydgoski Festiwal Operowy. W sezonie artystycznym 2016/2017 prowadził wspólnie z Maciejem Figasem i Piotrem Wajrakiem Koncerty Jubileuszowe upamiętniające 60 lat działalności bydgoskiej sceny operowej.

W ostatnich latach w Teatrze Wielkim w Łodzi Andrzej Knap dyrygował m.in. Carmen Bizeta, Halką Moniuszki i Spartakusem Chaczaturiana.

Źródło: http://www.operalodz.com/


Gościem program ŁAZIENKI Z KULTURĄ z dnia 28.02.2020 r. jest Andrzej Knap https://warszawa.tvp.pl/46929745/28022020-andrzej-knap

Źródło: http://www.warszawa.tvp.pl


„Don Pasquale” – G. Donizetti Ernesto – akt II
Dyrygent: Andrzej Knap


Fryderyk Chopin – Preludium e-moll op. 28 nr 4
Warsaw Chamber Orchestra Impressione
Andrzej Knap – conductor


Victoria Vatutina, Pavlo Tolstoy – Sono andati? Fingevo di dormire… – La Bohème, G. Puccini
Orkiestra Opery Nova dyr. Andrzej Knap reż. Maciej Prus


G. Verdi – „Nabucco” – Teatr Muzyczny w Lublinie 17.11.2012 r.
Kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap


Skrzypek na dachu – Teatr Muzyczny w Lublinie
Reżyseria: Zbigniew Czeski, Kierownictwo Muzyczne: Lucjan Jaworski, Scenografia: Anna Bobrowska-Ekiert, Choreografia: Henryk Rutkowski, Przygotowanie chóru: Włodzimierz Fruziński, Dyryguje: Andrzej Knap


Carl Orff: Carmina Burana.
Nagranie live ze spektaklu w katowickim Spodku. 25 września 2010. Chór i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Andrzeja Knapa oraz tancerze Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego z Wrocławia. Reżyseria Roberto Skolmowski